5.5.2015

Naisellinen nainen


MUSTAVALKO


Heissan blogiin. Tulin jakamaan nämä muutama viikko takaperin otetut kuvat joihin olen pukenut ensimmäistä kertaa tälle keväällä trenssi takin päälle seka kauniin kukallisen hameen. Olen muutenkin hurahtanut kaikkeen kukalliseen kuosiin ja tuntuu, että niitä pitäis saada huiveina, hameina ja paitoina tuonne vaatekaappiin.

Itse asiassa tuo kyseinen hame on jo monta vuotta vanha, mutta hyvässä iskussa edelleen. Materiaali on liukasta joka hohtaa nätisti valon osuessa siihen. Eli todellinen katseenvangitsia. Tykkäisin muutenkin pitää paljon hameita, sillä niissä tuntuu olo aina niin kevyeltä eikä mistää kohtaan purista. Lisäksi pidän niistä varmaan sen naisellisuuden vuoksi.


TRENSSI 17232969062_510bf109a0_o


Naisellisuus on puhuttanutkin nyt paljon. Olen lukenut pohdintaa ja mielipidettä siitä miten naisellisuus ja naisena oleminen pitäisi määrittää. Tämä onkin aika jännä aihe. Toisaalta luonnollinen ja toisaalta taas aihe jota en ole itse sen kummemmin miettinyt, eli ehkä nyt on korkea aika.

Onko kyse nyt siitä, että naisellisuuden odotetaan olevan tietynlaista niin ulkomuodoltaan, kuin käytökseltäänkin? Jokainen varmaan sisämmässään tietää ja tuntee sen oman naisellisuutensa ja silloin kun asian kanssa on sinut, niin sitä voi joko korostaa, tai olla korostamatta. Luulen, että mitä enemmän kohtaamme erilaisuutta myös näin meidän naisten kesken, niin sen helpommin me ymmärretään toisiamme.

Olenko väärässä sanoessani, että taidan näyttää ulkoisesti hyvinkin naiselliselta? Tarkoitan nyt lähinnä pukeutumisen osalta ja kyllähän mä rakastan vissiin tuota ehostusta ja kauneudenhoitoa varmaan vähän liikaakin. Olenko silti sisimmältäni se naisellinen nainen? Se nainen joka minun muiden käsitysten mukaan kuuluisi olla?


16614547503_f9b1cdb420_o

Tulisiko teillä mieleen heti, että olen kotosin maatilalta lehmien, kanien, kissojen ja koirien ympäriltä? Lempipuuhaani oli kömpiä Raiku koiran viereen samaan koppiin. Kuvittelin muutenkin aina ymmärtäväni eläimien sielunelämää ja omassa mielikuvituksissani jopa puhuin niiden kanssa. Korjaan, puhun vieläkin. Muistan vielä lehmien nimetkin elävästi. Muistan sen hiiren joka mummoni kanssa pyydystettiin päiväksi meidän lemmikiksi.

Tulisko mieleen, että viihdyin lapsena kollareissa ja myrkynvihreässä simbapaidassa? Korjaan, viihtyisin edelleen. Tai kuinka ahkerasti kuljin isän mukana metsällä ja kalalla? Leikin mieluummin vuorenvalloitusta ja dinosaurus leikkejä nukke leikkien sijaan. En kokenut tarvetta hoivata vauvoja, vaikka kelpo äiti minusta tulikin.

Pystytin ensimmäisen heinäseipään 10 -vuotiaana. Olen kylvänyt pottuja vähintäänkin saman ikäisenä. Osaan käyttää porakonetta, kirvestä, sytyttää nuotion ja vahata auton. Varmaan vaihtaisin autonrenkaatkin ilman, että oloni olisi yhtään epänaisellisempi. Halusin jossain vaiheessa jopa armeijaankin. En näe myöskään kotitöitä yhtään sen naisellisempana, vaan kaikki ne kuuluu samanlailla myös miehille. Riippuu tilanteesta kumpi ne joutaa tekemään. Onko naisellisuus lopulta sisäinen tunne, jonka esille tuomista näytämme yksilöllisesti?


17046981188_27c1882ccf_o

Haluan, että minua kohdellaan kuitenkin naisena. Tasavertaisena, mutta naisena. Onko sieltä lapsuudesta jäänyt kuitenkin ripaus maalaisromantiikkaa tämän naisen sielunelämään? Tykkään pienistä hemmottelu illallisista ja onhan se välillä kivaa saada kukkiakin. Toisinaan joudun ostamaan ne ihan itse, mutta välillä niitä on ihan kiva saadakkin. Kukathan on aika ihania, mutta kukista voi tykätä miehetkin, eli ei sinällään mikään naiseuden symboli nekään.
Ainiin, onhan meillä vissiin erilaiset vartalotkin, vaikka monilla naisilla taitaa nykypäivänä olla enemmän lihaksiakin, kuin perussuomalaisella miehellä. Ulkonäöstä en viitsinyt muuten edes kirjoittaa. Kyllä te tiedätte miten minä sen ajattelen. Ajattelen, että jokainen on kaunis. Kaunis omalla tavallaan.


Ehkä tässä nyt yritän sanoa, että minusta jokainen saa olla sellainen kuin on, kunhan on sinut itsensä kanssa. Kirjotitin postauksen "me ollaan parhaimmillaan vapaana" ja oikeastaan sitähän sen naisellisuudenkin pitäisi olla. Vapautta.

Ei ole väliä sopiiko käsiinne paremmin kynsiviila, vai meisseli. Olkaa ylpeitä itsestänne. Ihmisinä.


17233081092_4fe4cbe632_o 16612362714_1eb052c270_o


Ja sitten vielä tähän säähän. Minusta on aivan mahtavaa miten nuo ilmat alkaa lämpenemään täällä Oulussakin. Tänään oli jo 15 astetta lämmintä, joten hameilla tarkenee jo vallan hyvin.

Mikäli tykästyitte tuohon hameeseen ja mietitte itselle samantyylistä, niin listasin tähän ihania kukallisia vaihtoehtoja josko teillekkin löytyis sopiva. Oma lemppari on tuo ensimmäinen sininen hame, tai sitten alhaalla keskimmäinen vaalea hame on myös hyvin kaunis. Näistä ei enää naisellisemmaksi voi hameet muuttua ;)


1K









Mitä naisellisuus on? Mikä on sinun suosikki?  
  
Kuvat/Nana`s

24 kommenttia :

  1. tosi hyviä kuvia! :) oot nätti!

    VastaaPoista
  2. Kauniita kuvia, sulle sopii kyllä mekkokuosit, mä kanssa oon ihan hurahtanut niihin <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kaunis!! Eikö ookki aivan super ihania!! <3

      Poista
  3. oot upea!!!!<3mä niin tykkään lukee sun blogia:)!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kun kiva kuulla! Kiitos paljon!! Kylläpä piristit :)

      Poista
  4. Vastaukset
    1. Wow mikä kommentti! Kiitos UPEUS!! <3

      Poista
  5. Kaunis kirjoitus <3 Mun on pitänyt kirjoittaa samasta aiheesta, mutta se on jäänyt luonnoksiin. Koska kirjoitan kuitenkin sellaista hömpänpönppää, aivot narikkaa tekstiä. Ihanaa että sä kirjoitit tästä ja sun tekstit on aina sellaisia että niissä on sanomaa :)

    Olen kanssa kasvanut maalla. Perunoiden istutus ja koirankopissa hengaaminen on tuttua puuhaa. Ja sama täällä, kirveen ja poran käyttö ei tuota ongelmia, tai muutkaan asiat mitä ihmiset yleensä luokittelevat miesten hommiksi. Voin ylpeästi sanoa, että osaan monet sellaiset asiat paremmin kuin moni mies. Eikä se minua haittaa vaan nimenomaan olen ylpeä siitä. En ole koskaan omistanut yhtään nukkea ja olenkin aina ollut poikatyttö. Ja olen kyllä edelleenkin. Viihdyn hieman liiankin hyvin collareissa ja ilman meikkiä. Onhan se kiva kun jonnekkin lähtee niin näyttää naiselta, mutta hyvin usein vetelen pitkin kyliä meikittä ja juurikin ne collarit jalassa. Näytän myös ulkoisesti todella naiselliselta. Ja olen huomannut että joidenkin mielestä tyhmältä? bimbolta? tai vastaavalta. Ilmeisesti ei voi olla naisellisen näköinen jos osaa remontoida tai ei voi osata keskustella muutakuin meikeistä ja vaatteista. Eikä nyt ainakaan pitäisi olla vahvoja mielipiteitä. Olen huomannut että monet tekevät minusta ja luonteestani päätöksiä vain ulkonäön perusteella ja se on todella turhauttavaa.

    On pakko sanoa, että välillä ketuttaa se että mua kohdellaan naisena. Pidetään jotenkin heikkona ja sellaisena että Prinssi Rohkean pitää rientää apuun.. Ei ei ei, osaan ihan ite ja pärjään kyllä. Olisin tyytyväisempi jos mua kohdeltaisiin ihmisenä eikä sukupuolen perusteella.. Nimenomaan tasavertaisena :) Onneksi mieheni on tajunnut tämän, koska muuten ei yhdessä oltais. Hän kyllä kiikuttaa kukkia minulle, mutta se onkin sitten ainut juttu missä meidän perheessä sukupuoliroolit tulevat selkeiten esille. Ja okei, siivoaminen kanssa. Mutta, se johtuu siitä että haluan ehdottomasti itse siivota (olen vähän pikkutarkka siitä) koska muuten tuntuu siltä ettei tule siistiä :D Tiedän kokemuksesta, että tälläinen " miehekäs" nainen voi ottaa miehen egon päälle ja heikompia voi hirvittää, mutta tälläinen olen ja ylpeä siitä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihana ja oli mukava lukea myös sinun lapsuudesta ja hauska oli kuulla kuinka paljon samaa meissä on. Tuossa olet kyllä oikeassa, että ihmisestä tehdään paljon tulkintoja ulkoisten olemusten perusteella ja se on kyllä hyvin turhauttavaa. Tavallaan ihankuin pitäis "todistella" et hei kyl mäkin osaan ja pystyn samaan mihin muutkin. Monesti voimakkaasti meikkaavien ihmisten ajatellaan piilottavan jotakin sinne "maskin" taakse, ehkä epävarmuutta, tai jotain muuta. Kauniit ihmiset eivät missään nimessä voi olla myös älykkäitä jne :D

      Tämä sama kyllä pätee myös tähän naisellisuuteen, että ehkä hyvinkin naisellisten ominaisuuksien alta ei voi löytyä sitä älyllistä elämää, vahvuutta ja sanavalmiutta. Onneksi naisten asema on kuitenkin parantunut ajan saatossa ja toivottavasti nainen saa olla sellainen on kuin on ilman mitään ennakkoluuloja tai odotuksia.

      Ihana kuulla, että olet ylpeä itsestäsi sellaisena kuin olet! Kuulostat huippu tyypiltä!! <3<3

      Poista
  6. Hyvä postaus Tania ja ihania kuvia, olet kaunis! :)
    Itse tykkään alarivin keskimmäisestä mekosta! :)

    VastaaPoista
  7. Kiva postaus! :) Just tokasin peilin edessä Santulle, että näytänkö mä susta ihan mieheltä! :D Hahaha...Mutta siis nimenomaan se mikä tuntuu parhaimmalta ja omalta! :) Se on tärkeintä! Tässä siis nyt kaks päivää miettineenä oonko naisellinen vai en..:D Kai mää oon! Ainaki sielultani, vaikka välillä kriisipäivinä koen itteni suureksi rekkamieheksi....

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahahah voi sinnuu! Jos sä tunnet itsesi naiselliseksi, niin silloin sä olet!! <3 ps. mulla kasvaa pikku viikset... niinkuin rekkamiehillä konsanaan ;)

      Poista
  8. Ooh, toi hame alhaalla keskellä on täydellinen!
    Kauniita kuvia muutenkin :)

    VastaaPoista
  9. Ihana postaus! Oot ihana!<3

    Mä olen itse päästä varpaisiin feministi, mutta koen, ettei mun ulkoinen olemus osu yksiin monen muun saman ajatuksen jakavan kanssa. Moni tuntuu kokevan, että nimenomaan niitä perinteisesti naisellisiksi miellettyjä ominaisuuksia korostamalla pyrin vain tekemään itsestäni miesten silmissä miellyttävän. Mun mielestä tasa-arvoa ja oman naiseutensa arvostamista on nimenomaan näyttää ihan just niin naiselta kuin itse tahtoo näyttää. Jos oikeasti kannattaa sukupuolten välistä tasa-arvoa, ei jätä meikkaamatta vain jonkinlaisena statementtina stereotypioita vastaan, jos kerran oikeasti itse tykkää meikata, hemmetti sentään!

    Tykkään meikeistä ja vaatteista ja oon valmis syömään pari päivää makaronia jonkun ihanan meikkijutun takia, muttei se estä mua olemasta fiksu ja kykeneväinen jos vaikka mihin. Inhoan yli kaiken ulkonäön takia vähättelyä. Tuntuu, että opiskelupiireissä monesti yllätytään, ettei mun suusta pöllähdäkään puuteripilveä, vaan ihan tiukkaa asiaa. Ja kaikki ihmettely todennäköisesti vain siksi, että mulla on aina huulipunaa ja hiuksetkin sattuu olemaan vaaleat. Ärsyttää, miten perinteisesti naisellisiksi miellettävät asiat sekä älykkyys ja ylipäänsä suurinpiirtein kaikenlainen elämässä pärjääminen nähdään toisensa poissulkevina. Mä ainakin aion rakastaa ihan täysillä pinkkejä huulipunia, vaikka se miten muka söisi mun älykkyyttä! Se ajattelu on vain muiden päässä.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos ihana Saana!! Huippua ku jätit kommenttia! Siis juuri niin. Muaki harmittaa just tuo, että jos tykkää laittautua ja meikkailla, niin silloin ei vois olla sitä älyllistä elämää siellä korvien välissä, tai silloin naiset tekee sen vain ja ainoastaan miehiä miellyttäen. Tiiän, että osa varmaan tekee sitäkin, (valitettavasti) mutta ehostuksella ja itsestä huolta pitävällä ihmisellä voi olla ihan yhtälailla terävä pää, joka on kykeneväinen ihan mihin vaan itse haluaa. Ihan niinkuin se "ei meikkaava"nainenkin :) Hassua miten oikeasti joku voi ajatella ees niin, tai siis niinhän se monesti menee. Pitää varmaan itekki kirjoittaa tästä vielä ihan postaus, ku rupes niin raksuttamaan. Oon mä vissiin jo yhden kirjoittanutkin.

      Onneks sitä itse pystyy omassa ammatissa vähän vaikuttamaan tuohon asenteeseen ja nostamaan alan arvostusta ja ennen kaikkea kauneuden arvostusta. Mikä ihana voimavara!! <3

      Ja hei, mä en usko, että sun pinkki huulipuna syö sun älykkyyttä. Jos joku niin kuvittelee, niin sillä taitaa olla sen ongelma! ;D

      Poista
  10. Voi kumpa osaisin näyttää yhtä hyvältä hameessa kuin sinä! Ja kuvat hipoo aikalailla täydellisyyttä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mikset osais? ;) Kiitos paljon Laura. Anna on aikas hyvä kuvaaja <3

      Poista
  11. Maatilalta! Mä oon nyt hyvin järkyttynyt! Lähinnä kuitenkin siitä, kuinka paljon blogi jättää ihmisistä myös mielikuvituksen varaan - ja kuinka väärässä se taas voi olla. Pelkästään kauneus ja tyylikkyys on jo luovat mielikuvan, joka ei siis ihan ensimmäisenä tuo mieleen lehmiä tai navettaa. Mutta jostain syystä tämä puoli sai arvostamaan sinua vielä enemmän! Kuvailemasi lapsuus kuulostaa jollain tavalla niin herttaiselta, ja eläinrakkaana tietysti uskon, että olet saanut kasvaa ainutlaatuisessa ympäristössä. Itse lähinnä haaveilin vastaavasta kasvuympäristöstä, vaikkei omassa mitään vikaa ollutkaan. Erilaiset eläimet ovat maailman parhaita vastuun ja ennenkaikkea empatian opettajia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, ihana Maikki!! :) Kyllä vain! Olen oikeasti maalaistyttö, tai ainakin olin. Ulkokuori voi hyvin monesti pettää ja pinnan alta paljastuukin ihan muuta mitä oli kuvitellut :D Mulla oli kyllä tosi ihana lapsuus, vaikkei ehkä täydellinen, mutta olen aina rakastanut eläimiä paljon. Ehkä ne tosiaan lisää sitä empatia kykyä :)

      Kiitos kivasta kommentista Maikki ja anteeksi, kun tämä vastaaminen venyi. Mä kyllä luin sun kommentin monta kertaa läpi! <3 :)

      Poista
  12. Ihana kirjoitus ♥ Enpä olisi heti uskonut että kykenet noin moneen miehiseen hommaan. Mä olen jollain tapaa naisellinen, mutta myös minusta löytyy ripaus eräjormaa. Tykkään kalastella, kelkkailusta, oon poikaystävän seurana metällä, osaan sytyttää nuotion ja muutenkin luonnossa liikkuminen on vapauttavaa jossa ei tarvitse ajatella että olenko lintu vai kala? :D Toisaalta kaikki johon liittyy kimallus, vaaleenpunanen ja höyhenet on ihanaa hypetystä. :) Naisena on ihan jees. ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa kyllä juuri sellaiselta mistä itsekkin tykkään. Naisellinen nainen, jossa on kuitenkin ripaus eräjormaa :`DD Anteeksi, kun tämä vastaaminen jäi vähän roikkumaan :(

      Kiitos kommentista Jenna! <3

      Poista

Kiitos sinulle kommentista!