24.9.2014

Kehumisen vaikeus


 Ystävättäret tapasivat toisensa. Toinen heistä alkoi kiukkuisena ruotimaan kaupungin apteekkaria. "Apteekkari on töykein tuntemani ihminen," hän sanoi. "On jo aika , että joku vihdoin sanoisi sen hänelle suoraan miten hapannaama  ja huono asiakaspalvelija hän on."

"Minä tunnen sen miehen. Voin yrittää puhua hänen kanssaa," vastasi toinen.

Muutaman viikon kuluttua ystävättäret tapasivat toisensa jälleen. Apteekkarille myöhemmin suivaantunut nainen kysyi: "Mitä sinä oikein teit? Minä kävin apteekissa ja mies oli muuttunut ystävälliseksi ja jopa hymyili minulle. Sanoitko hänelle suorat sanat?"

"No en aivan," totesi ystävätär, "minä vain sanoin hänelle, että sinusta hän on komea ja ystävällinen mies."

DSC_1280
DSC_1329  

Olen lähipäivinä miettinyt tosi paljon ihmisten kohteliaisuutta ja sitä miten helpommin ihmiset huomaa ne negatiiviset asiat ja näin ollen helpommin sorrutaan sanomaan se -ei niin kiva palaute. Muistaako kukaan koskaan antaa myönteistä palautetta tai kehuja, vaikka asiakaspalvelussa jos sitä saa ja on tyytyväinen, vai vaijetaanko me? Se on sääli, sillä kehut saa ihmisen puhkeamaan kukkaan. Me ei ehkä osata näyttää sitä, mutta sisimpämme hymyilee pitkään.

Juttelin just tänään ystäväni kanssa ja tässä esimerkissä ehkä elävimmin näkyy asenne, kun he olivat antaneet asiakkaille palaute lomakkeen ja eräs rouva oli sanonut, ettei hänellä ole mitään negatiivista sanottavaa joten eikai hänen tarvitse koko lomaketta täyttää. For real? Kyllä sitä rouvaseni saa antaa positiivistakin palautetta. Muistan jo töissä ollessani, jos meille oli tullut asiakaspalautteita s-postiin, niin hyvin monesti ne olivat jotain negatiivista, mutta harvoimpa kukaan jaksoi sinne asiakseen kirjoittaa, että "Hei olimpa tosi tyytyväinen saamaani hoitoon ja tekijä oli hyvin ammattitaitoinen." yms. Pitäähän sitä kritiikkiäkin ottaa vastaan ja saada, mutta lähinnä nyt koitan hahmottaa pontin miten tärkeää meidän olisi muistaa sanoa ne positiivisetkin ajatukset.

DSC_1332

Pyrin itse koko ajan enempi asiakkaana ollessani sanomaan palautteen heti mikäli olen tyytyväinen, mutta liian usein, jos en huomaa epäkohtia, niin en sano silloin mitään. Eihän se semmonenkaan ole oikein ja haluaisin parantaa tapaani toimia näissä tilanteissa, nimittäin saan siitä itsellekkin hyvän mielen ja mun mielestä mikään ei ole turha päivä, jos on saanut toisellekkin hymyn ja hyvän mielen aikaan. En ole semmoinen turhasta valittaja tyyppi, vaikka saisinkin asiakkaana huonoa kohtelua saatan katsoa myyjää vain vähän vinoon ikäänkuin viestiä sen sanattomasti, ettei oikeen nappaa ja tupisen tilanteesta  myöhemmin sitten jollekkin kaverilleni.

DSC_1364 DSC_1343

Kuinka ihana olisi sanoa kehuja myös perheenjäsenille, ystäville tai ihan kaikille mikäli huomaa jotain mainitsemisen arvoista. Kuinka mahtava olisi pystyä keuhumaan toista vilpittömästi ja spontaanisti? Ei se ole keltään pois. Ihan niinkuin kehun ja kannustan esimerkiksi poikaani. Teen sitä ihan päivittäin. "Vau oletpa sinä taitava.", Hienosti osaat piirtää.", "Oletpa sinä tosi reipas, kun autat äitiä." "Sinä olet maailman suloisin poika." Huomaatteko? Nuo kehut tulee ihan luonnostaan ja todellakin vilpittömästi, mutta kyllä me aikuisetkin tarvitaan kannustusta ja kehuja. Eikö vaan?

 DSC_1286

Huivi/Stockmann, Takki/Vila, Laukku/Dkny, Housut/Halonen, Kengät/Kenkämeklari

DSC_1275

Netissä sen sijaan on helppo kehua sen olen huomannut. Ihan oikeasti. Kuinka helppo on jättää toisen kommenttipoksiin, facebookkiin tai instaan viestiä kuinka upealta toinen näyttää, tai kehua toisen asua, ajatuksia, tai ylipäätän ihmistä mikäli hänestä on saanut vaikka blogin perusteella ihanan kuvan. Ja sitten päästäänkin varjopuoleen kuinka helppo netissä on myös sanoa sitä ikävää palautetta, jopa haukkua. Kehut ja positiivinen palaute olisi hyvä muistaa niin asiakaspalvelijoille, kuin myös läheisille ja tutuille. Se voi olla joku ihan pieni maininta joka voi toiselle tuntua suurelta juuri sillä hetkellä!

Milloin sinä viimeksi annoit kiitosta hyvästä palvelusta, tai sanoit läheisillesi jotain kaunista? Ja huomasittehan mikä sai apteekkarin muuttumaan ystävälliseksi?... no ne kehut! :) Kuvissa näkyy tälle syksylle ostamani uusi beige trenssi. Tykkäättekö? Mukavaa syksyistä viikkoa kaikille! :)

Kiitos Annalle kuvista!

54 kommenttia :

  1. jestas mitä kauniita kuvia!!<3 trenssi on tosi kaunis!
    Mie olen kans pyrkinyt antamaan mukavia kehuja esimerkiksi jossain liikkeissä kaupungilla. Viimeksi taisin sanoa apteekissa työntekijälle kiitokset hyvästä palvelusta=) hän hymyili entistä leveämmin, oli varmasti siis yllättynyt kehuistani. Ja vastikään kiittelin kovasti myös Kicksissä toista Paula nimistä myyjää joka jaksoi palvella ja etsiä mulle tarvitsemani luomivärin! Hän tuumasi minulle takaisin jotain tähän tyyliin "kiitos, piristit juuri päivääni! :))" Ihmiset antaa vähemmän kyllä positiivista palautetta, aina vaan annetaan sitä huonoa mitä ois voinu tehä paremmin tai ym vastaavaa. Minun työporukka on ainaki tosi mahtava, monesti pienistäkin asioista kiittävät ja sanovat et jes hyvä!! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oiiii, ihana sinä ja juurikin näin!! Parasta siinä on, kun saa toiselle hyvän mielen aikaan. Kehut ja positiivinen palaute on äärettömän tärkeää, jolloin se mitä teemmekään saa ihan uudenlaisen merkityksen. "Tuulta purjeisiin!!" Kiitos vielä Paula sinulle kivasta kommentista! PUS!!! <3 <3

      Poista
  2. Positiivisen palautteen antaminen on tärkeää asiakaspalvelussa ja oikeastaan ihan kaikessa. Itse olen jo pidemmän aikaa yrittänyt kiinnittää huomiota siihen, että muistan antaa positiivista palautetta, koska itsellenikin asiakaspalvelutyössä palautteen saaminen on tärkeää ja se auttaa jaksamaan töissä :) Ihanaa kuulla joltain asiakkaalta miten hyvää työtä olen hänen mielestään tehnyt tai kuinka kiitollinen hän on saamastaan avusta! Itse annoin tässä jonkinaikaa sitten palautetta esimerkiksi yhdelle ihanan pirteälle kaupanmyyjälle, jonka kassalta olin jo useamman kerran mennyt. Sanoin, että hän on niin ihanan pirteä aina, että itsekin tulee aina hyvälle tuulelle kun hänen kassaltaan kulkee :). Pienet kohteliaisuudet voivat piristää toisen päivää kummasti! Hyväää pohdintaa jälleen kerran !! Ja olet yber KAUNIS !<3 Vitsi tuo takki on kiva :) Ja näissä kuvissa sinulla on tosi ihana meikki, tuo huulipuna sopii sinulle ihan perfect <3 !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että kuulostaa hyvälle sinunkin tapa toimia asiakkaana ollessasi. Ystävällisyys ja kohteliaisuus on kyllä fiksun ihmisen merkki. Mukava myös kuulla, että olet samaa mieltä mun kans <3 Kiitos paljon myös kehuista tähän postaukseenkin. Sinä se olet oikea enkeli <3

      Poista
  3. Olen itse asiakaspalvelussa ja tämän takia tulee useasti jätetty positiivisia palautteita myyjistä.
    Esimerkikisi lähetin viimeksi iloisen palautteen upeasta asiakaspalvelusta cubuksen myyjälle.
    Niiden iloisten palautteiden antaminen piristää myös omaa mieltä :)

    Tuota apteekkari juttua olen itse käyttänyt useasti..Uudet tuttavuudet saa musta aina väärän kuvan ja apteekkari lauseen jälkeen pääsen vasta oikeasti esitelemään itseni millainen oikeasti olen.
    En kyllä siltikään ymmärää miten voi arvostella toista ihmistä jos ei ole edes antanut mahdollisuutta tutustua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Luulen, että ihmiset jotka työskentelevät asiakaspalvelussa tietävät vielä elävämmin sen merkityksen miltä sitä kiitosta tuntuu saada :) Sinäkin olet kyllä niin ystävällinen Marika, awwww <3 <3

      Poista
  4. Aivan upeat kuvat susta ja en jaksaisi millään odottaa postusta noiden kiharoiden laitosta :D

    VastaaPoista
  5. Toi on kyllä niin totta, pitäisi muistaa kehua ja tsempata kanssaihmisiä useammin. Omassa lastentarhanopettajan työssäni asiakaspalaute on nopeaa, suoraa ja mutkatonta, ja ennenkaikkea vilpitöntä ;) Ja mikä parasta, nämä asiakkaat muistavat aina myös sen positiivisen palautteen, jos siihen on vähänkin aihetta. Ottakaamme mallia heistä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hih, sen minä kyllä uskon. Lapset ovat niin ihania <3 Varmasti palkitsevaa <3

      Poista
  6. Itsekin asiakaspalvelutyöntekijänä tiedän, miten tärkeä ja ennenkaikkea ilahduttavaa on antaa positiivista palautetta. Pyrin aina kiittämään hymyillen kaupan kassaa silmiin katsomalla ja jos saan hyvää palvelua, niin sanon kyllä asiasta kasvotusten. Negatiivisen palautteen antaminen suoraan on vaikeampaa tässä tapauksessa.

    Ystäviä ja lähimmäisiä kun kehuu, aika moni ei ota sitä vastaan. Tiedäthän tavan, "onpa sinulla kaunis mekko, hyvältä näyttää!" johon ystävä "ai tämä, no tämä nyt on vaan tämmöinen, enpähän tiedä..". Olisi vaan helpompi kun ottaisi kehun vastaan ja sanoisi "Kiitos, tykkään tästä itsekin!" tai jotain vastaavaa :)

    Niin ja kaunis takki, kenkiä ihailen erityisesti <3 Minuakin voisi kiinnostaa tuo kiharrusasia, vaikka muistelen että sinulla taisi olla luonnontaipuista hiukset? Jotain sinun on kuitenkin tehtävä noin täydellisten kiharoiden eteen ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Unohdin kokonaan mainita postauksessa tuosta, että miten me sitten jopa vähätellään/tyrmätään toisen kehut. "no tää ny on tämmönen vanha lumppu" :`D MIKSI?? :DD Ompa kiva kehua toisen paitaa, ku toinen ite pitääki sitä vanhana lumppuna B) Heh, no mutta siis joka tapauksessa olen silti niiden kannalla:) Asiakaspalvelualalla olevat ihmiset arvostaa sitä ehkä vielä enempi.

      Joo, on luonnontaipuisat, eli muistit oikein. Mulla on ne remingtonin wand ja pearl kihartimet joilla teen noita kikuroita. Oon muuten aika onneton hiustenlaittaja :D Kiitos Maaria <3 <3

      Poista
    2. Siitä tulee kyllä itselle vähän hölmö olo, jos kehun ystävääni/tuttavaani ja hän vähättelee itseään ja kehuani. Siihen on jotenkin hankala reagoida, koska en itse pidä siitä että toista tai hänen itsetuntoaan pitäisi alkaa pönkittää. Mielestäni kehut pitäisi ottaa vastaan semmoisenaan, kun eihän me turhaan kehuta ;) Itse ainakin pyrin siihen, että jos joku kehaisee niin sitten sanon rehellisesti KIITOS, enkä ala vänisemään vastaan :D

      On muuten aivan ihana tuo "vieraileva tähti" tuolla blogin sivupalkissa <3

      Poista
    3. No nimenomaan!! Oon ruvennu itekki reippaasti kiittämään mikäli joku sattuu kehumaan, koska semmonen vähättely on ärsyttävää :/ Tai just se pönkittäminen jne. Hih ja kiitos. <3 Laitoin tosiaan pojasta ihan tommosen oman kuvan tuonne jota klikkaamalla pääsee "hänen" postauksiin ja kuviin :))

      Poista
  7. Tärkeä aihe! Olin aloittamassa omaperäisimmällä tavalla, eli tulla siihen kuinka upealta sinä ihminen näytät kaikessa kauneudessasi?! <3 Mulla se tulee vain niin luonnostaan ja osa ihmisistä nauraakin mulle, kun kehun kaikkea ja kaikkialla. En vaan yksinkertaisesti nää mitään syytä olla hiljaa, jos voin sanoa ajatukseni julki ja samalla ilahduttaa! :) Ja nimenomaan spontaanisti ja niin, että tarkotan sitä! En minä turhaan ala kehumaan keksimällä, mutta jos jotain kivaa huomaan, niin heti pitää sanoa! :D Voi miten hyvältä se tuntuukaan saada edes pieni kehu tai hymy joltakin, siinä taas muistaa, että täytyy olla itsekin reippaampi kehumisessa ja muiden huomioimisessa. Ja rohkaistua kehumaan myös niitä ihmisiä, joita ei tunne! Oli se sitten jumppasalin pukuhuone tai kassajono...Tosin siinä kohtaa aina mietin, että pitääkö joku mua ihan pimeenä stalkkerina, mutta mitä sitte! Ajatus tärkein :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huippua miten olet noin avoin ja spontaani! Voisitko lähettää sitä hiukan tännekkin? :) En usko, että sua kukaan ainakaan stalkkerina pitää höpsö. Ihanaa, vaan että on vielä tuommoisia ihmisiä <3 Ja kiitos muuten hurjasti kehuista, tosi hyvin aloitettu kommentti ;)

      Poista
  8. Ihmiset antaa ihan liian harvoin positiivista palautetta face to face. Niin asiakaspalvelijoille kuin ihan muillekin. Mie tykkään ja sanon hyvin monesti kiitokset hyvästä palvelusta, jos oon sellasta saanu. Itse asiakastyössä ollessani kun sitä hyvää palautetta sai, tuli niin kiva mieli. Kivaa mieltä on ihana jakaa muillekin :).

    ps. Kaunis takki ja Tania jälleen <3!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juurikin näin Tiina! <3 Kivaa, kun kommentoit pitkästä aikaa <3 Kiitos paljon kehuista ihanuus :))

      Poista
  9. TANIA IHAN TOTTA, tuota sinun kauneuttasi!!<3 Niin upeita syksyisiä kuvia jälleen<33!!! Mä oon kans pyrkinyt antamaan mukavia kehuja ihan kasvotusten :) Viimeksi maanantaina kiitin jumpasta lähtiessä kivasta tunnista. Huomasin sen aidon hyvän olon tunteen joka huokui vetäjän kasvoilta ja sen kautta itellekkin tuli parempi mieli. On tärkeää jakaa hyvää mieltä eteenpäin ja sanoa ihan oikeasti kasvotusten niitä kohteliasisuuksia. Harmi että Ihmiset antaa positiivista palautetta paljon vähemmän, yleensä juurikisin annetaan sitä huonoa mitä ois voinu tehä paremmin :( Niin surullista. Oikeastaan olin yllättynyt kun tänään töissä yksi äiti kiitti siitä, miten ihanaa on tuoda lapsi hoitoon kun tietää että siitä pidetään täällä hyvää huolta. Jotenkin ei ole tottunut saamaan sitä suoraa positiivista palautetta. Sanoinkin äidille, kiitoksen jälkeen, että ehdottomasti paras palkka työstä on se, että tietää oikeasti tehneesä työnsä hyvin ja että palautteen antaminen kyllä piristi ihan mielettömästi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinusta kyllä uskonkin, että olet semmoinen positiivisuutta ympärille levittävä tyttönen. Voin hyvin kuvitella miten ne lapset susta tykkää siellä töissä ja näin ollen se varmasti näkyy niille vanhemmillekkin :) Kaikista parasta, kun saa kiitosta työstä mitä tekee. Se auttaa jaksamaan ja tekee työstäkin mielekkäämpää. Ne pienet kauniit sanat on kultaakin kalliimpaa. Hienoa, että olet oivaltanut tämän <3 Ja olen niin otettu myös kehuista minulle tähän postaukseen. Kiitos mahottomasti sinulle pikku aarre :*

      Poista
  10. Minulla on ollut tapana, että jos jätän negatiivista palautetta, jätän myös positiivista. Yleensä en jätä kumpaakaan. Siis kun esimerkiksi kerran oli aivan uskomattoman töykeä bussikuski, laitoin erittäin kipakkaa palautetta koskilinjoille, mutta lupasin itselleni, että seuraavalla kerralla kun kohtaan mukavan bussikuskin, laitan myös hänestä palautetta. Eikä aikaakaan kuin tosiaan sain laittaa myös niitä ruusuja koskilinjoille. Toivottvasti piristi sen ihanan kuskin päivää <3 :)

    Samaan pyrin muuallakin. Mutta se kehuminen kehun vuoksi taas ei istu minuun. Siis se ei vain ole luontaistas, enkä näe sitä pahana, etten ehkä osaa kiljua onnesta, hala, kehua, ihailla, jne. Minä olen tällainen ja onnellinen ja iloinen omalla tavallani - ja näyhtän sen myös omalla tavallani. Ehkä hillitymmin, ehkä vaisummin, mutta niin kuin se itsestä luontaiselta tuntuu. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olet toiminut kyllä tosi fiksusti, kun olet kuitenkin jättänyt sitä positiivistakin palautetta bussikuskille <3 Tuli mieleen, etten itse ees muista millon oisin bussia käyttänyt, mutta muistan kuinka lähtiessäni heilutin bussikuskille, ku ne sieltä peilin kautta aina nyökkäsi takaisin :D

      Tuossa oon kyl samaa mieltä, ettei semmosia ns. "turhia kehuja" kanntata viljellä, vaan niitä mitkä sydämessään tarkoittaa vilpittömästi. Ja jokaisella on omat tavat miten ne tuo ilmi/esittää. Kiitos Elina kannanotosta <3

      Poista
    2. PS. Mä pyrin aina osallistumaan siihen arvontaan ja kyselelen, kun kuitenki aika paljon on asioita siihen ko. asiaan liittyen :) Kivasti olet sen toteuttanut. Saa ihmiset uusia näkökulmia.

      Poista
    3. Kiitos :) Ja saa tosiaan kommentoida ja tuoda niitä omia ajatuksia. Minäkin koitan harjoitella sitä asioiden ilmaisemista positiivisuuden kautta! ;)

      Poista
    4. Heh, okei ja kiva kuulla <3 :)

      Poista
  11. Tämä oli todella huippu postaus!! ♥ Harvat tosiaan antavat hyvää palautetta, nykyään melkeinpä vain huono palaute nostetaan pöydälle. Mä oon ollut töissä kaksi vuotta asiakaspalvelualalla ja nykyään itse annan positiivista palautetta jos saan itse hyvää palvelua, opin sen luultavasti tuon työn kautta(?). Tiedän sen tuntuvan hyvältä ja sen vuoksi haluan jakaa asian eteenpäin jos saan sitä hyvää palvelua:) On ihana tunne saada juuri ihan face to face sitä hyvää palautetta tehdystä työstä!
    Upee asu muuten, tuo takki oli se mihin rakastuin ensisilmäyksellä, ihan kybällä! Voisin kotiuttaa itselleni samoin tein tuollaisen, värikin on niin miellyttävä mun silmääni:) Ja sinä, voi että kuinka kaunis oletkaan taas ♥ Kuvauspaikka on upeen syksyinen kuten asusikin:3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mikä ihana kommentti Kata. Sinä jos kuka on ystävällinen!! <3 <3 Mukavaa myös, että tykkäsit postauksesta, sillä tämä on tosi tärkeä aihe. Niinkuin tuohon aikaisemmin jo mainitsin niin juurikin me asiakaspalvelijat osataan arvostaa sitä positiivista palautetta, kun tiedetään miten se meihin vaikuttaa. Toki kehuja voi antaa läheisillekkin ja ihan kaikille, mutta merkitys on joka tapauksessa sama. Laitetaan hyvä kiertämään ja jakoon :D Kiitos ihanuus kommentista <3 Mieleni piristäjä:)

      Poista
  12. Ihania kuvia ja hyvä kirjoitus, ihan asiaa täynnä.

    Mun mielestä positiivista palautetta tulisi antaa ylipäätään (tilanteessa kuin tilanteessa) aiempaa enemmän, mutta jostain syystä se vain tuppaa jäämään kaiken negatiivisuuden jalkoihin. Rakentava kritiikki on hyvä, mutta myös hyvät puolet, kiitokset ja tyytyväisyys pitäisi tuoda rohkeasti esille; onhan sekin rakentavaa, vaikka lähtökohdat ovatkin toisenlaiset.

    Onhan tuo positiivisen palautteen merkitys otettu tapetille päiväkoti- ja koulumaailmassakin; siis että myös niistä hyvistä asioista kerrotaan, ei pelkästään mikäli jossain on jotain huomautettavaa. Harmi, ettei samaa ajatusta tunnuta muistavan toteuttaa ihan aikuistenkin elämässä.

    Minä pyrin antamaan positiivista palautetta, kehumaan tai vähintään kiittämään, kun siihen on aihetta. En tietenkään väitä että aina näin toimisin; monesti se vain jää - miksiköhän? Ei se pieni, ystävällinen lause kuitenkaan kovin kauaa aikaa vie, vaivasta nyt puhumattakaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo on totta, että lapsille ne kehut ja kannustukset pitäisi olla ihan itsestäänselvyys, mutta musta tuntuu, että asenne on liian usein sellainen, että etsitään eka ne viat ja mietitään miten ne saadaan "korjatuksi" mieluummin, kun keskityttäs niihin vahvoihin puoliin ja kannustamiseen. Sama pätee toki meihin aikuisiinkin. Mua oikeen harmittaa, kun oon aina kokenut huonommuutta jostain semmosesta missä en vaan ole hyvä ja märehtinyt sitä samalla sivuuttaen ne omat lahjani ja vahvuuteni. Poikkesin vähän jopa aiheesta tässä kommentissa, mutta sait vaan ajatukseni laukkaamaan. Tuli vaan mieleen nyt lapset ja se miten tärkeää heitä on kannustaa joka asiassa missä he onnistuvat ja vaikka epäonnistuisivatkin. Kehut... ei niitä vaan voi antaa liikaa. Kiitos Janni kommentista. Rupesipa ajatukset laukkaamaan :) <3

      Poista
  13. MINÄ HALUAN NUO KENGÄT! ♥♥ Aivan ihania kuvia, ja ihana asu! ♥
    Tärkeestä aiheesta kirjottelet. Se palaute mitä me saadaan lapsena, vaikuttaa kyllä aikuisikään. Jos ikinä ei kehuta onnistumisia, tai ihan muuten vaan sitä mitä olet, vaan aina muistetaan antaa se negatiivinen palaute jos tekee jotain väärin niin eihän se hirveän vahvaa itsetuntoa rakenna. Kehuminen on tosi tärkeetä, ja itsekin äitinä sitä korostan, ja sen kyllä huomaa kuin se rohkaisee lasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No sanoppa muuta. Lapsen katseesta oikeen huokuu se ylpeys, kun se kuulee kehuja. Sen katseen haluan nähdä pojallani yhä uudelleen ja uudelleen :) Harmittaa, kun kaikki vanhemmat ei oikeesti tätä tajua ja miten paljon on lapsia joille jää mieleen vaan ne negatiiviset asiat :`(

      Ja noi kengät... mä tiedän!! :) Ne on korottomat lättäpohjaiset, mutta niin mukavat jalassa. Kiitos Vilima murusein kommentista <3

      Poista
  14. tuo on niin totta! itsekin myyjänä tiedän että sen positiivisen palautteen saaminen tuntuu oikeasti tosi hyvältä ja antaa ihan uutta puhtia työtä kohtaan :) kuitenkin itsekin olen sellainen, etten osaa avata suutani kun sen aika olisi, eli en yleensäkään erikseen mainitse vaikka olisinkin saanut tosi hyvää palvelua. Ehkä tosiaan pitäisi, sillä se voi pelastaa asiakaspalvelijan koko loppupäivän! ystävällisyys kannattaa aina, siitä ei voi olla muuta kuin hyötyä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä oon ihan samanlainen, eli en aina tajua aukaista suutani, vaikka mieli tekisi. Onneksi omaa asennetta voi parantaa ja aloittaa sen vaikka heti huomenna. :) Kokeilee ensin jollakin ihan pienellä kehulla ja siitä se sitten lähtee <3 Kiitos Tuuli sinulle <3 <3

      Poista
  15. Nää kuvat <3 Ja trenssi sopii sulle tosi hyvin!

    Mä pyrin sanomaan jotain mukavaa ihmisille joiden kanssa olen tekemisissä. Jos en sano, mua alkaa jälkikäteen hävettää ja saatan potea siitä huonoa omatuntoa. Toki, osaan myös suuttua ja olen jättänyt myös sitä tulikivenkatkuista palautetta, mutta musta on hyvä et voi sanoa rehellisesti asioista molemmin päin. Hyvät ja huonot asiat. Avoimuus on mun näkökulmasta se tärkein tekijä. Mut hyvä palaute, mukava sana, onhan sen vaikutus yleensä tehokkaampi ja muutenkin kaikinpuolin piristävämpi. Mulle tulee usein itsellekkin hyvä olo kun pääsen sanomaan jotakin kivaa. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiiäkkö mitä Jessika, minä oon kans aika semmonen temperamenttinen tapaus, että vaikka kirjotinkin postauskeen, etten oo turhasta valittaja, mutta mikäli koen, että mua asiakkaana laiminlyödään, niin en epäröi siitä sanoa:D Toki, en halua koskaan ketään loukata -en missään nimessä, mutta you know... härkä :`D Oon nyt ruvennut enempi sanomaan myönteistä palautetta, mutta aikaisemmin olin semmonen tuppisuu, tai toki kiitin ja näin, mutta siis ne kehut unohtu. Ne, jotka oli kuitenkin mielessä koko ajan. Kiitos sinulle ihana mussukka kommentista <3

      Poista
  16. Oot kyllä niin mahtava tyyppi, täältä on ihana aina hakea sellasta "huh onneksi on tällaisiakin ihmisiä"-fiilistä, kun arki ym. potkii päähän. :) Kuvatkin on taas niin kauniita ja freessejä että! ♥

    Yritän itse aina muistaa antaa positiivista palautetta ja kertoa suoraan asiakaspalvelijalle, jos mulle tuli hyvä mieli siitä palvelusta. :) Oon huomannut tuon kehujen voiman esimerkiksi parisuhteessa: nalkuttamalla toinen hermostuu, eikä välttämättä muista siltikään jatkossa, mutta kun antaa positiivista palautetta, niin todennäköisemmin se ensi kerrallakin muistuu mieleen ja kaikki on tyytyväisiä. Yritän myös muistaa kehua ystäviä ja läheisiä aina ääneen kun ajattelen heistä jotain mukavaa. Oot ihan oikeassa tuossa nettikommentoinnissakin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei olipa hyvä miten otit tuon parisuhteenkin esille nimittäin niiiiin totta. Kyllä se oma asenne ja ne sana valinnat vaikuttaa niin paljon siihen muidenkin käyttäytymiseen, tai siihen miten haluaa tilanteiden menevän. Nalkutuksella ei kyllä pääse pitkälle, sen tiedän itsekkin :D Kiitos Maria noista kauniista sanoistasi. Oikeesti!!! :`) Huomasin muuten miten oot pompannu blogilistalla kärkeen. Ihan mieletöntä. Ihanaa, että juuri sinut valittiin sinne. Olet niin mielettömän kaunis ihminen <3

      Poista
  17. Kauniit syksykuvat ja kiva tyyli. Juu olen huomannut kyllä saman ilmiön. Itse kiitän aina esim. kassaa, vaikka moni ei tätä muista/vauvaudu kiittämään. Yleensä sitten kassa toivottaakin hyvää iltaa, kun edes joku vaivautuu kiittämään. Joidenkin ihmisten mielestä kehuminen on turhaa smalltalkia joka "ei sovi Suomeen" mutta eihän ystävällisyyttä voi koskaan olla liikaa missään. Itse tykkään kommentoida (tai no aikaisemmin vielä enemmän) blogeja ja aina välillä sitä saa sitten itsekin kivoja kommentteja takaisin. Suosituissa blogeissa olen huomannut sellaisen ilmiön että jotkut kai kehuvat ihan senkin takia bloggaajia että saisivat lukijoita myös itselleen. Kehuminen on toki hyvä asia, mutta sen pitäisi myös olla aitoa, sellaista ettei kehu sen takia että saisi itse huomiota, vaan kehuu koska aidosti tykkää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Susanna ja mukavaa, kun kommentoit <3 Mulle juuri ne lukijoiden kommentit merkkaa tosi paljon ja vuorovaikutus on koko blogin suola. Samalla toki tulee paljon seurattua lukijoidenkin blogeja :) Semmonen "turhanpäivänen sieluton" kehuskelu on sellaista mikä paistaa läpi. Kyllä sen vaan jotenkin aistii, kun toinen tarkoittaa mitä sanoo. Ja voihan sitä kivaa palautetta antaa muutenkin. Me suomalaiset ehkä ollaan vähän semmosia jotka ei osaa sanoa kehuja ja ei osata ottaa kehuja kyllä hyvin vastaankaan. Siihen pitäis tulla spontaanimpaa asennetta:) Kiitos kannanotosta Susanna <3 <3 <3

      Poista
  18. Tästä postauksesta tuli heti mieleen se kun viime kerralla lähtiessäsi meidän liikkeestä kehuit mua vielä. <3 Ja kun sanoit, että ihmisten pitäisi harrastaa sitä enemmänkin. Pelkästään sun seurasta sai niin super iloisen mielen ja sitten vielä kaupan päälle tulee ihania sanoja, ei voi olla kuin mahottoman onnellinen silloin! Kyllä oot vaan niin upea Tania. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 <3 <3 <3 <3 Mä niin tarkotin joka sanaa, joten toivottavasti osasin ne oikein ilmaista. Kiitos Elisa, oikeesti!!! <3 <3 Ja samoin! :`) Tuskin maltan odottaa, et nähdään taas.

      Poista
    2. ps. ollaanhan me kuukauden päästä naapureita B)

      Poista
    3. Voi kuule, paremmin kuin hyvin ilmaisit. <3 JA MITÄ?! Jeeeee, en malta oottaa! Pitiki kysyä, että miten kävi. :D Aivan huippua. <3

      Poista
    4. No eikö ookki!! <3 <3 <3 <3 :P

      Poista
  19. Sä olet kyllä ihana ja ihan faktaa puhut. Niin pieniä isoja juttuja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana SINÄ!!!!! Kiitos paljon! <3 :`)

      Poista
  20. No huh huh miten kaunis nainen siellä taas kuvissa näkyy! En ehkä oikeesti kestä! :D♥♥

    Ite oon sellainen, että kehun todella herkästi, en toki mielistelevästi, vaan ihan oikeasti tarkottaen mitä sanon. Musta on ihana saada hymy toisen huulille. :) Mutta sen epäkohdan ilmaiseminen onkin sitten vaikeampaa, esim. kampaajalla, jos en ole ihan tyytyväinen lopputulokseen ja tiedän, että siitä saa huomauttaa, jotta asia korjattaisiin, niin silti oon lukemattomia kertoja kiittänyt, maksanut ja lähtenyt, ja sitten muille valitellut kuinka en oo täysin tyytyväinen. Kumma, miten siinä tilanteessa ei saa sanottua, mitä toivoisi parannettavan -siitä lopputuloksestahan me maksamme, ja varmasti kampaajat itsekin haluavat tehdä mahdollisen hyvää tytötä ja saada asiakkaat tyytyväisiksi. Eli tuossa mulla olisi kyllä parannettavaa, sen negatiivisen palautteen annossa. Netin välityksellä negatiivista asiakaspalautetta on helpompi antaa, kun sitä toisen reaktiota ei pääse heti näkemään ja kokemaan, mutta päin naamaa sanottu kritiikki on vaikeaa.. Todella hyvä postaus jälleen kerran Tania! Sä se vaan aina osaat valita aiheita, joista saa keskustelua aikaiseksi ja jotka tosissaan herättävät lukjassa ajatuksia! Upeeta ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nämä sinunkin kannanotot postauksiin paranee joka kerta!! <3 Tuo on ihan totta, että sitä negatiivistakin palautetta on hankala antaa silloin, kun sitä pitäisi. Suoraan kasvotusten ja asiallisesti. Ei asiakaspalvelijatkaan sitä varten ole, että heitä tahalleen kuuluu loukata. Taitolaji siis sekin :D Mutta hienoa miten osaat sanoa kehuja silloin, kun ne toiselle osapuolelle kuuluu. Ei ihmiset voi olla liian ystävällisiä mikäli ystävällisyys on aitoa. Kiitos myös kehuista Pauliina. Oon itekki aika tyytyväinen näihin sykysyisiin kuviin <3;) Ihanaa päivää sinulle sinne :*

      Poista
  21. Samaa olen miettinyt, mutta tämä oli hyvä muistutus! Minunkin pitää parantaa tuota hyvän palautteen antamista.
    Monet ei vain uskalla/halua kehua tai antaa hyvää palautetta- koska suomalainen kateus puskee esiin ja ajatellaan sen olevan itseltään pois. Olet sinä vain niin fiksu! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuo kateus kyllä myrkyttää suorastaan koko elämän, jos sille linjalle lähtee. Se on tosi surullista ja kalvavaa. Kyllä meidän pitäisi pystyä kehumaan ja ottaa myös sitä palautetta vastaankin, ilman kateuden tunnetta. Toki semmonen terve kateus on ihan luonnollista. Sellainen joka ei ole vahingollista itselle, eikä muille. Sinäkin olet niin ihana ja fiksu. Ilo lukea myös sinun blogitekstejäsi! <3 Tykkään :))) Kiitos Ilona <3

      Poista
  22. Olet todella kaunis! Ja miten ihana trenssitakki! :)
    xx J

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Awwwww, kiitos paljon!!! <3 Tuo takki on kyllä rakkautta :)

      Poista
  23. Kirjoitat ihan mahtavista aiheista ja luot uusia näkökulmia. Tuo alku oli niin hyvä esimerkki!

    ps.tykkään niin sun hiuksista <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Iina! Pikkusen viivästyi vastaaminen, mutta parempi myöhään, kuin ei milloinkaan :D

      Poista

Kiitos sinulle kommentista!