5.8.2014

Onko pakonomainen ruskettuminen jo last season? Toivottavasti, sillä suomalainen vaalea iho on kaunis!

Rakastan veden läheisyyttä, kesää, rantaa ja aurinkoa yli kaiken. (en varmaan ole ainut?) Ja vaikken olekkaan varsinainen auringonpalvoja joka makaa paahteessa aamu kymmenestä ilta kuuteen niin että pekoni käryää, vaan veden läheisyys rauhoittaa minua -mistä päästäänkin siihen, että ilman sitä rauhaa minun rantaelämä ei pääse kukoistamaan. Not at all. Se on yhtä tyhjän kanssa ja pahimillaan ressaannun siellä ja saan migreenin.

DSC_6477

Tiedättekös, mun on pakko myöntää sekä teille -että itselleni etten oikeen ole sellainen yleisten uimarantojen ystävä. Asiaa ei auta, että kuulin miten Oulun lämsäjärvellä uineilla on jyllännyt joku vatsatauti episodi, vaikkei se varsinainen syy olekkaan. En voi sanoa, että mua uimarannat ja väenpaljous ahdistaisi, koska se on hieman harhaan johtava sana. Enkä kyllä häpeile mitenkään vartaloanikaan, vaan jotenkin yleiset uimarannat ei vaan oo mun juttu ja mieluummin koitan etsiä ne rauhallisimmat mestat. Mun pitää koko ajan katsoa, ettei poika mene muiden pyyhkeille ja leluille ynnä muuta ja sitten juoksentelen siellä vaan ja ainoastaan pojan perässä tuskan hiki karpalot otsassa, eli ei lainkaan rentouttavaa. Eniten mua ihmetyttää miten ne muut (äidit) istuu rauhallisen näköisenä pyyhkeittensä päällä samalla, kun lapset leikkii nätisti rantavedessä. Kysyn vaan? Ehkäpä ne lapset on sitten vähän vanhempia, tai jotain. Ehkäpä minäkin voin vielä tulevaisuudessa relata, kun poika on vähän isompi.

Kesäisin lempipaikkani on meidän mökin ranta. Kenties paras paikka kaikista. Upea, kaunis hiekkaranta joka on meidän suvun oma aarre jossa ollaan sukulaistyttöjen kanssa lapsuudesta asti touhuiltu. Nyt siellä touhuilee jo meidän lapset. Tämä ranta on mulle varmaan rakkain paikka heti kotitaloni jälkeen, josta tänne meidän rannalle on ehkä n. pari kilometria. Siellä minä viihdyn ja kaikki nämä kuvat on otettu myös sieltä. Viikonloppuna meidän rantaan oli eksynyt käärme, jonka serkkuni oli nitistänyt. Ei sympatiaa sitä liero luikerteliaa kohtaan. Niitä onkin ollut tänä kesänä vissiin aika paljon liikenteessä. Oletteko törmännyt?

DSC_6525 DSC_6478 
Tykkään oleskella auringossa, mutta pakonomaista ruskettumisen tarvetta ei enää ole. Joskus oli. Tiesittehän, että ruskettumiseenkin voi jäädä koukkuun? Tanoreksiako se oli nimeltään, vaikken nyt ihan allekirjoittaisi, että mulla sitä oli, mutta halusin olla aina ruskea ja sain suorastaan tyydytystä, kun ihmiset sanoivat kuinka tumma olen. Monesti mua luultiin myös ulkomaalaiseksi, koska hiukseni olivat silloin vielä pikimustat. Onneksi ei enää, vaikka pieni päivittyminen onkin iha jees.

Sain tämän ruskettumisen suhteen oikeen ahaa elämyksen Thaimaassa juttellessani erään paikallisen naisen kanssa jonka mielestä turistit ovat niin hassuja, kun makaavat tuolla auringossa ruskettumisen toivossa. Heidän mielestä vaalea iho on tosi kaunis ja he koittavat vaalentaa sitä kaikenlaisilla vaalentavilla voiteilla ja välttävät aurinkoa viimeiseen asti. Heille vaalea iho on eksoottinen. Kuvitelkaa!

Mulla sytty jälleen kerran lamppu, että miks ihmeessä käristäisin omaa luonnollisen väristä ihoani, joka minulle on luotu? Minun iho ruskettuu kyllä tosi hyvin ja harvoin palaa, mutta silti. En ole tänä kesänä ottanut varmaan kertaakaan sillee varsinaisesti aurinkoa, vaan väri on tarttunut pintaan ihan muuten vaan pihalla oleskellen. Ihan huomaamatta. Lisäksi iholla on muisti. Se kyllä muistaa kaikki auringon aiheuttamat vauriot  koko ikänsä ja uskon, että ihmiset kyllä tietävät auringon haitoista, mutta monet havahtuu siihen vasta sitten, kun vahinkoa on jo tullut. Ihan niinkuin monessa muussakin asiassa huomataan ne ikävät asiat vasta, kun ne omalle kohdalle, tai läheiselle sattuu. On auringossa silti niin paljon hyvääkin.

DSC_6536 DSC_6475 
Pojan suojaan aina uv-uimapuvulla, hatulla tai lippiksellä silloin, kun mennään rannalle. Lisäksi laitan sille aurinkorasvaa paljaille iho-alueille. Ois aika kauheeta, kun tuommoinen pikku napero palais pahasti. Pyöräillessä olen laittanut nuppuselle (miettikää pojan lempinimi nuppu!) aina pitkähihaisen paidan, ettei käsivarret kärähdä. Miten te suojaatte lapset auringolta?

DSC_6501 DSC_6504 DSC_6016 DSC_6437 DSC_6516
DSC_6481

Niin ja kröhöm, tämän postauksen by the way kirjoitin meidän parvekkeella. En siksi, että ruskettuisin, vaan tuntuis vaan hölmöltä istua sisällä, kun ulkona on niin kaunis ilma ja sinne sentään käy tuulen vire. Mikä on teidän rakkain paikka ja mitä mieltä olette tuosta ihon ruskettamisesta? In vai out? Ja onko siellä paljon rantsu ihmisiä?

27 kommenttia :

  1. Minä suojaan pojan paljaat ihoalueet +50 suojakertoimisella aurinkovoiteella. Uimarannalla on päällä joko shortsiuikkarit, tai uusin ostoksemme kelluntauikkari joka peittää enemmän. Päähän aina ulos lähtiessä hattu, juurikin samanlainen kalastajanhattu mikä suojaa niskaa ja korviakin palamiselta :) Mutta vaatteet on paras suoja ja se, ettei aurinkoon jää asumaan :)

    Minun hipiä on semmoinen, että se palaa herkästi. Ja vaikkei palaisikaan, olen enemmin vaaleanpunainen kuin kauniin ruskea. En ole koskaan ollut niin kullanruskea kuin sinä olet :) Joskus nuorempana oli pakko olla ruskea, koska se olevinaan näytti paremmalta. Kyllähän mä ihailen teidän kullanruskeita hipiöitänne, mutta sitten on niitä, että liika on liikaa.. :D Nykyään ei ole itsellä tarvetta ruskettua enkä tykkää oikein rannalla makoilustakaan pidemmän päälle. Ja tietenkin oma ihokin pitää suojata, varsinkin kun olen luonnostaan luomekas tyyppi ja pelkään melanoomaa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo määkin oon pyrkiny siihen, ettei ihan tuntitolkulla oltas auringossa ja huomaan miten tää kuumuus alkaa muutenki väsyttämään poikaa erilailla. Kuten myös äitiä XD Ja hei mä en oo törmännykkää viel kelluntauikkareihin. Kuulostaa hauskalle ja hyvin kuulostat pojun suojaavan.

      Muaki on alkanu ne ihosyövät vähä pelottaa varsinkin, kun tiedän erään tutun jolla on okasolusyöpä :( Tarkkailen itekki aina omia luomia, ettei ne vaan ala muuttaa väriä tai muuta. Minustakin päivettynyt iho näyttää kauniilta, mutta jos luonnostaan vaalea ihminen (hiukset ja kaikki) on yhtä ruskeita, kuin rusina niin on jo vähän hassua :D Mutta..jokainen tyylillään tekee niinkuin tykkää. Kiitos kommentista Maaria <3

      Poista
  2. Omasta mielestäni oon kauneimmillani kesällä, kun aurinko on maalannut naaman täyteen pisamia, ja kevyen päivetyksen. :) Totta puhut tuosta että mitäpä sitä ihoaan kärtsäämään (vielä kun säteilyn jäljet soluissa voivat olla pysyviä ja vaarallisia --> melanooman riski) kun on jo valmiiksi puolen maailmasta kauneusihanne ihon puolesta. Muakin on ihmetyttänyt aasialaisten vaalennustouhut, ja se kuinka länsimaalaiset haluaa puolestaan olla ihan papuja rannalla. :D Iloitsisivat kaikki omasta väristään, joku toinen sitä kuitenkin pitää maailman kauneimpana!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oiii ihanaa siekö oot pisama-kasvo, Awwwww! <3 :) Kevyt päivetys on kaunis ja hyvin sanoit, että voi kun olisimme kaikki iloisia omasta väristämme ja osaisimme sitä arvostaa! Kiitos Veeruska <3

      Poista
  3. Olin ennen itsekin sellainen"pakko ruskettua pakko ruskettua" -tyyppi. Varsinkin ulkomailla makasin lomaviikon lähinnä altaalla, jälkikäteen kun miettii niin paljonhan siinä jää kokematta kun haluaa vaan maata auringossa eikä tehdä muita juttuja kuten käydä retkillä yms..
    Nykyään en "kerjää" aurinkoa sillälailla kuin ennen, ennemminkin vältän sitä jopa jonkun verran. Tähän vaikuttaa varmaan poikaystäväni rankka syksy syövän kanssa taistellessa. (Olen muuten kirjoittanut siitä postauksenkin) Silloin sitä alkoi tosissaan miettimään, että miksi tekisin jotain mikä oikein lisää esimerkiksi syöpäriskiä?!
    Mutta niinkun sanoit, on auringosta hyötyäkin ja oon maannut kyllä tänä kesänäkin muutaman kerran auringossa. :) mutta esimerkiksi solariumiin en halua mennä koskaan. Nämäkin on mielipideasioita enkä
    Ketään ala solariumista valistamaan mutta ITSE en vain varsinkaan syksyisen jälkeen halua mennä! :D
    Kivaa tiistaita sulle <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ohops :D hymiön kohdalle piti tulla kylläkin :S ...

      Poista
    2. Heh, kuulostaa tutulle. Minäkin makasin ulkomailla auringossa vielä viime talvena, mutta tehtiin kyllä retkiäkin ja kierreltiin eri mestoja. :) Ehkäpä se rantsuelämä kuuluukin ulkomaanreissuihin ja Suomen kesäänkin, mutta kunhan ei tuntitolkulla ole.

      Hui kamala nuo syövät on kyllä niin petollisia ja just tuota tarkoitinki, että erilailla asioihin suhtautuu, kun ne omalle/tai lähimmäisille sattuu. :( Pitääpä etsiä se postaus minkä tagin alta se löytyy? Kiitos kommentista Enni, tämä laittoi miettimään itsekkin asiaa uudestaan ja vielä tarkemmin.

      Poista
    3. Tässä linkki siulle;

      http://elamaa-enni.blogspot.fi/2013/11/kunpa-auringon-paivat-paallamme-ei.html?m=1
      :--) <3

      Poista
  4. Oon kyllä omasta mielestäni parhaimillaan silloin kun oon saanut pienen pävityksen, mutta en koskaan oo käristänyt itseä mitenkään tarkoituksella. Enkä oikeastaan ees rusketu hirveästi eikä mua oo se niin haitannut! :) Tykkään ite kyllä makoilla auringossa, mutta en yksin :D Musta olis niin tylsää makoilla vaan yksin tekemättä mitään. Kavereiden kanssa se on eri juttu kun voi samalla jutella ja esim. ottaa mukaan kivat piknik eväät. <3 Mun rakkain paikka on Pyhäjoella kotikotona. Oon sielä viettänyt ihanan lapsuuden joen varrella. Siellä on ihanan rauhallista<3 ps. Näissä kuvissa täytyy näkyä se sinun uusi reppusi, on meinaan aika ihana ;D<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se kevyt päivettyminen näyttää nätiltä ja täytyypä se myöntää itsekkin, että haluan aina sen pikku rusketuksen, kun on jotenkin terveemmän näköinen, mutta onneksi ei enää ole semmoista "pakko ruskettua" meininkiä :) Mä olen ymmärtänytkin sinun blogiteksteistä miten rakastat sitä paikkaa <3

      Ja kyllä, tuo on se reppu!! <3 Kiitos Emppi! <3

      Poista
  5. Mä oon itse sellainen, että rusketun vain yhdessäkin päivässä ihan kahvipavuksi ja sen takia oon aina kesäisin tosi ruskea:-) Nuorempana oli vielä sellainen pakollinen grillaaminen tarpeen, ilman mitään suojakertoimia tietysti, mutta ehkä sitä on vähän viisastunut :-D
    Ja hyi, tänään juuri itse törmäsin kyykäärmeeseen, ne on kamalia! :S

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyiii nuo kyyt on ihan kauheita ja vaarallisia, mulla alkaa sydän tykyttää heti ku niistä aletaan puhumaan :(

      Sinä oot luonnostaankin niin tumma ja tulinen tyttö, etten ihmettele lainkaan, että rusketut helposti ja sinulle se sopiikin tosi hyvin. Mulla on vähä sama juttu, että aurinko tarttuu äkkiä ja harvoin palan :) Kiitos kommentisa ihana! <3

      Poista
  6. ihania nuo kuvat siusta<3 itse taidan olla vieläkin vähän sellainen "pakko ruskettua!" -tyyppi :D joskus en käyttänyt aurinkorasvaa lähes ollenkaan, koska en mielestäni ruskettunut silloin yhtään (miten typerää..), mutta tänä kesänä olen laittanut sitä aina kun rannalle lähden. Jos menen yleisille hiekkarannoille, yritän aina etsiä sen rauhallisimman paikan, sillä en itsekään pahemmin välitä siitä ihmispaljoudesta vaan haluan juurikin sitä omaa rauhaa :D nyt en ole oikeastaan edes jaksanut käydä rannalla näissä +30 asteen helteissä, mutta mökillä on kyllä ihana käydä uimassa<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Tuuli! <3

      Heh, no kuule minä laitoin nuoremapa rypsiölyä (paistinrasva!!) ihoon, että kunnolla käristyy ja sen jälkeen mulla olikin semmoset kauniit rakkulat ihossa :O Kannattaa se iho aina suojata ja laittaa edes vähän jotain suojavoidetta, koska se suojavoide ei kuitenkaan estä ihoa ruskettumasta :) Kyllähän sitä aurinkoa voi ottaa, kunhan ottaa fikususti ja maltillisesti.

      Poista
  7. Mää en oo tänä kesänä juurikaan ottanu aurinkoa, välillä jos kerkeen. Aiemmin ja ulkomailla kyllä otan. =) Aurinkorasvaa en oo koskaa käyttäny, koska en pala herkästi ja ne sisältää nii palio kaikenmaailman kemikaaleja sekä estää d-vitamiinin imeytymisen, joten loputkin auringonhyödystä katoaa sen siliän tien. Mää käytän luonnollisempaa keinoa, eli kookosöljyä.. siinä on itsessään suojakerroin 2, joten riittää mulle joka vain ruskettuu.. Ja lisäksi tärkein keino suojautua auringolta, on ottaa sitä kohtuudella, eli tarkastella tuntemuksia iholla ja poistua varjoon tarvittaessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin oon käyttänyt túota kookosöljyä ja se on kyllä ihan mielettömän ihanan tuoksuista <3 Ja tuo on kyllä niin fiksua, että välillä käy siellä varjon puolella, eikä koko aikaa ole voimakkaassa paahteessa.

      Tuo ulkomailla oleminen onkin jännä, kun siellä se rantaelämä vaan kuuluu siihen lomaan :D heh XD Kiva, kun kommentoit :)

      Poista
  8. Alkaa mennä jo toistoksi, mutta; Ihanat kuvat! :D

    Isommat lotraa aurinkorasvalla (silläkin uhalla että ne on kuulemma pahasta, musta palaminen ja ihosyöpäriskin korottaminen on isompi paha) ja Sophielle laitan mahdollisuuksien mukaan pitkää hihaa/lahjetta... tosin, näillä helteillä neiti menee mekkolinjalla ja jos ulos mennään, niin laitan sitten hänellekkin sitä rasvaa käsivarsiin ja jalkateriin. Leveälierinen hattu päähän ja babybanzit silmille, hyvä tulee :) Vähän me kyl näillä keleillä ollaan ulkona, tulee niin äkkiä huono olo. :/

    Mä rusketun helposti, mutta en palvo ruskettunutta ihoa enkä sitä tavoittele. Päivetyn jos päivetyn. Mulla on lempipaikka, ja se löytyy lapista, pienestä Auttin kylästä, joka sijaitsee n. 70km päässä Rovaniemeltä. Olen siellä kaikki lapsuuden kesät viettänyt ja isoisäni oli sieltä kotoisin. Järjettömän kaunis ja ihmeellinen paikka kesäisin. Rannalla loikoiluun olen liian kärsimätön, turhaudun ja hermostun jos mulla ei ole jotain tekemistä, pitäis melkein aina olla mielenkiintoinen kirja, kamera tms mukana. Enkä minäkään viihdy yleisillä rantsuilla! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahah, voi kuule ei haittaa mielellään kuulen tuommoisia kehuja! <3 :D
      Oijoii kuulostaa ihanalta tuo lapin mesta, siellä on muutenkin niin kaunista se luonto. Meillä..tai no.. miehen suvulla on mökki lapissa jossa tulee käytyä silloin tällöin :) Mäkin oon pitäny pojalla pitkähihasia ja ei olla kyl kovin pitkiä aikoja aina ulkona, tai sitten etsitään ne varjoisat paikat. Meillä myös kuluu paljon aurinkorasvaa ja ennemmin tosiaan käytän rasvaa, kuin, että annan ihon palaa. Kuulostaa tuo sinun ranta-elämä hyvin saman tyyliseltä, kuin minulla :D Kiva kun kommentoit! <3 <3

      Poista
  9. Mä niin tykkään tästä sun blogista ♥ Täältä saa aina jotain syvällisempää pohdintaa ja näkökulmaa asioihin ja nautin mielettömästi sun tekstien lukemisesta. Jotenkin se, että tänne tullessaan tietää, ettei vastaan tule mitään merkityksetöntä liibalaabaa, vaan sulla oikeesti on jotain sanottavaa. Ja vaikka tässä nimenomaisessa postauksessa ei ihan niin deeppeihin meininkeihin menty kun muutamissa viimeaikaisissa, niin tässäkin kuitenkin oli asia ja se tapa miten tuot kaikki sun mielipiteet esille, niin vaan iskee muhun. On ollut myös todella avartavaa lukea noita sun aikasempia postauksia kiltteydestä -jotenkin kun on itse aina pitänyt ylempalttista kiltteyttä ja sinisilmäisyyttä itsessä jopa heikkoutena, tunnistinkin piirteitä itsessäni teksteisäsi, niin se, että tuot kuitenkin sen positiivisen puolen asiassa esille, on erittäin virkistävää ja hienoa. :)

    Vaikutat myös todella kultaiselta ja pohdiskelevalta, kiltiltä ihmiseltä, jolla on suuri sydän, tutustumisen arvoinen ehdottomasti ♥ Ei voi kuin vaan ihailla sun näkemystä elämästä ja pakkohan sekin nyt on tähän vielä mainita, että oot ihan tajuttoman kaunis!! ♥ Anteeks, että tästä tuli näin pliisu kommentti, mutta musta tuntui, että nyt täytyy sanoa nää asiat, mitä oon monesti aiemminkin jo ajatellut. :) Jatka samaan malliin, pus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Siis tiedätkö Pauliina, mä olen nyt kyllä ihan sanaton :`) Voi että sinä oot kultainen tyttö ja totta tosiaan osasit kyllä piristää ja nostaa mun itseluottamusta bloggaajana ja jopa ihmisenä tällä kommentilla. <3 Arvostan tosi paljon tätä viestiäsi ja palaan lukemaan tämän varmaan yhä uudelleen ja uudelleen!!! KIITOS!!! Oot aivan ihana! <3

      Poista
  10. Mä en ota ku hieman alkukesästä väriä ihoon.Loppukesän läträän siihen päälle päivettävää voidetta.
    Ihanaa !!!! Mä ajattelin ,että olen ainoa joka ei voi lapsensa kanssa mennä yleisille rannoille.
    Hä on jokaisessa pyyhkeessä ja muitten lasten leluissa kiinni :D
    Tosi ihanaa ,että päätit liittyä uutteen blogiini lukiaksi.Kuulostaa varmaan hassulta mutta se merkitsi mulle paljon <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hahaha, joo mäkin oon kunnon ressi-erkki rannalla lapsen kans :`D Siis yleisellä rannalla XD Ja tottakai mä liityin höpsö! <3 :)

      Poista
  11. Aivan ihanan näköinen paikka! Juu ei oo nuo ihmistäytteiset yleiset uimarannat meidänkään perheen juttu. Ihan tässä pari päivää sitten älyttiin mennä oman asuinalueen rannalle, mikä ei ollutkaan tupattu täyteen ihmisiä. Tykkäsin ite kovasti, mutta ei ollut lapsia varten..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ai miksei ollut lapsia varten? :O Mä oon löytäny semmosen pienen rantakaistaleen jossa ei oo hirveenä porukkaa ja ollaan käyty pojan kans nyt siellä :) Paras, kun on rauhallista <3 Ja kiitos Mari, tuo paikka on mulle hyvin rakas <3

      Poista
  12. Voi minun musimusi, oot niin kaunis TAASS ja sulla on niin kaunis kroppakin! Kade oon! :( Näyttäspä itekin noin hyvältä hymyillessä, se on yks niistä asioista mitkä tekee susta oikeen erityisen kauniin. Tytöt kehuki blogijatkoilla että oot sellanen ihana eksoottisen näkönen kaunotar ;)
    Mutta hei mun täytyy tunnustaa että minä oon vähän tollanen pakkogrillaaja :c Mulla on menny vähän toisinpäin tässä vuosien saatossa, ennen en kauheasti jaksanu nähä vaivaa ruskettumiseen mutta nykyään säntään heti biksut päällä ulos kun aurinko vähääkään näyttäytyy :'D Oonkin harmitellut, ettei mulla vaan oo aikaa lähteä auringonottoon aina sillon ku haluan mutta ehkä mää selviän!
    Ja tohon lapsiasiaan vielä, itse myönnän että oon rannalla lyönyt pojalle vaan lippiksen päähän ja aurinkorasvat nahkaan. Siinä se lähinnä on ollu, mutta toisaalta oon huomannutkin ettei poika kyllä oo ollu koskaan lähelläkään palamista. Jotenkin vertaan tässä asiassa sitä aikaa kun oon itse ollu lapsi, että lähinnä pää on vaan suojattu ja iho rasvattu, ja oon noudattanu samaa linjaa :D Mutta tavat ja ihotyypitkin on toki yksilöllisiä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voi Vimpula miten ihana kommentti ja siis onhan sullakin kaunis pepsodent hymy :O Vai eksoottinen olen... hmmm, mistähän kohti :`D

      Mäkin oon ollut pakkogrillaaja vuosia ja kuljin myös solkussa jne. Nyt sen sijaan haluan kyllä, että arska vähän tarttuu pintaan, muttei tuu morkkista ellei pääsekkää aurinkoon. Varmaan mua vähän pelottaa, että rypyt syvenee, kun tuo kolmaskymppikin painaa päälle :DD

      Sulla on kyllä mielettömän kaunis se rusketus ja uskoisin, että sun ihotyyppi ei myöskään helposti pala? Ja lapsillahan on ennen kaikkisen tärkeä suojata juurikin se pää helteellä. Kyllähän sitä pitää auringosta nauttia täällä Suomen kesässä, kun se tahtoo olla muutenkin niin lyhyt... ompa aika pimeää jo ulkona by the way :O Kiitos paljon kommentista Vilma musimusi, piristit!! <3

      Poista

Kiitos sinulle kommentista!